måndag 29 januari 2018

Arbetslivserfarenhet

Mitt första riktiga jobb var ett sommarjobb som diskare på en restaurang samtidigt som jag gick på gymnasiet. Lönen var inget att hänga i julgranen, dvs ungdomslön inom hotell och restaurang, men jag tog alla pass jag kunde få så det blev ändå lite pengar i slutändan. Speciellt med tanke på att jag bodde hemma och inte hade några direkta utgifter. Detta gjorde jag under två somrar.

Jag och tre klasspolare drev under sista det sista året på gymnasiet ett UF-företag, det fanns en kurs man fick läsa om man ville, som gick ut på att komma på en idé och sedan driva ett eget företag.
Vår ide var att importera universalladdare från Kina för att sedan sälja dem till privatpersoner och företag. En nyttig upplevelse som gick över förväntan och slutade med cirka 5-10tkr var i slutet av året. Trots bristande motivation att sälja i slutet av året. Man kan tänka att det inte var så mycket i efterhand men 5-10tkr var bra mycket mer för en 18-åring jämfört med nu.

I samband med studenten eller strax innan, så fick jag min första heltidsanställning. Jag var alltid hyfsat ambitiös i skolan och i kombination med att jag hade det ganska lätt att lära mig saker så resulterade det i bra betyg. Det ledde till att en lärare tipsade om mig till en redovisningsbyrå, där jag fick komma på intervju och fick sedan jobb som redovisningsassistent. Arbetsuppgifterna var helt enkelt att sköta bokföringen åt diverse företag.

Efter ett par år gick jag sedan vidare och blev anställd som ekonomiansvarig för tre bolag, innan jag slutligen i höstas bytte och jobbar idag också som ekonomiansvarig men för ett annat bolag. Utöver min nuvarande heltidstjänst driver jag också ett eget AB där jag konsultar inom bokföring. Jag har även påbörjat en kandidatexamen i ekonomi.

Det var lite kort om det jag jobbat/jobbar med. Nästa inlägg hade jag tänkt skulle handla om min syn på pengar/sparande.

På återseende!

/ Direktör Direktavkastning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar