onsdag 31 januari 2018

Sparande

Som jag nämnde i tidigare inlägg har jag alltid haft en ganska stor respekt för pengar, jag skulle inte säga att jag varit maniskt med det men ändå alltid stoppat av en del av det jag tjänat.

För ett par år sedan hade jag under cirka ett år en dipp i detta och konsumerade bort en hel del av pengarna. Aldrig så de tog slut men säkert närmare hälften av besparingarna försvann. Efter ett tag kom jag ur det och började få lite ångest över hur mycket pengar som försvunnit och jag började spara igen.

Jag och min sambo köpte för nästan 1,5 år sedan en bostadsrätt, varav en del av kontantinsatsen var lånad av mina föräldrar. Det ska läggas till att jag och min sambo delar ekonomi. Strax efter vi köpt bostadsrätten började jag intressera mig för aktier och bestämde mig för att börja investera i det.

Under tidig sommar började jag läsa på mer och mer och kom in på Farbror Fri och även miljonär innan 30. Det var lite av en väckarklocka för mig, vad mycket man konsumerar utan att få ut någonting av det. Jag hade aldrig reflekterat över det innan, jag hade aldrig gjort en månadsbudget för mig själv innan, trots att budgetarbete är en stort område i mitt yrkesliv. Vilket skillnad det blivit!

Detta har hänt på lite drygt ett år:

2016-12-31:

Bostadsrätt pris: 1 250 000kr

Lånebild: 1 062 500kr + 45 000kr(lån av mina föräldrar)

Nettopeng bostad: 142 500kr

Placeringar/spar:

Fonder: 25 000kr

Övr spar: ~ 10 000kr

Totalt spar + bostad: 177 500kr


2018-01-31

Bostadsrätt pris: 1 250 000kr

Lånebild: 1 027 418kr

Nettopeng bostad: 222 582kr

Placeringar/spar:

Fonder: 10 000kr

Aktier: 75 000kr

Övr spar: 63 000kr(kommer att gå till badrumsrenovering då nuvarande badrum är en risk vid framtida försäljning, är väldigt gammalt dvs.)

Totalt spar + bostad: 370 582kr

Skillnad 161231 mot 180131: 193 082kr

Det ska läggas till att jag även har pengar i mitt AB, men kommer göra en genomgång på det i nästa inlägg. Där kommer jag även gå igenom mer konkreta mål med sparandet.


På återseende!

/ Direktör Direkavkastning




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar